Somogyi Balázs tájékoztatóját beollóztam mely a Makett.orgon jelent meg.
Sziasztok!
Ígéretemhez híven a beszámoló:
Pár hete meglátogatott minket a klubban Dér Richárd és Illés János. Nagyon részletesen beszámoltak a felújításról.
Richárd vezeti a felújítást (és a saját pénzéből finanszírozza) János a fegyverzettel foglalkozik.
Ricsi beszámolója:
A harcjárművet teljesen szétszerelték, megtisztították, igyekeztek eltüntetni a korábbi nem éppen szakszerű felújítások nyomait. A teknő a nem éppen legjobb ötvözetek miatt több helyen megrepedt, ezeket a repedéseket kijavították. A torziós rugókat korábban lehegesztették, ezeket kicserélték, a gyűjtők által felajánlott eredetiekre. A motort kiszerelték. Nem lehetett átfordítani a főtengelyét. Korábban az a hír járta, hogy kiégett a motorja. Ennek semmilyen jelét nem tapasztalták, viszont valószínűleg egy télen belefagyott a hűtővíz, elrepedt a blokk, és az így bekerülő víz korrozív hatása okozta a megszorulást, Ezeket a hibákat orvosolták, a motor így már teljesen rendben van. Ennek a szétfagyásnak köszönhetően a hűtők is javíthatatlanul tönkrementek, ezeket újragyártották. Sok fődarab az idők folyamán eltűnt a motorról, önindító, dinamó, karburátor, stb. Ezeket leginkább gyűjtők segítségével pótolták. A sebességváltó és a differenciálmű viszont meglepően jó állapotú volt, alig pár kilométer megtételére utaló nyomokkal. Valószínűsíthetően ezt még a háború alatt cserélték, és utána már nem nagyon használták a járművet. Sok gumi alkatrészt (pl. vízcsövek) pótolni kellett, mert az idő tönkretette őket. A teljes elektromos kábelezést újra kellett készíteni. A lánctalp a lehegesztett, leeresztett futómű miatt rövidebb lett, a hiányzó lánctagokat gyűjtők felajánlásából pótolták. Sajnos ezek sem a legjobb minőségű acélból készültek, ezért csak óvatos, és megfontolt használatot tesznek majd lehetővé. A műszerek teljes mértékben hiányoztak, ezeknek az újragyártása, pótlása folyamatban van.
Jani beszámolója:
A 40 mm-es gépágyút szinte teljesen tönkretették. Több réteg gittel vonták be, mely eltávolítása komoly feladat volt. A zár szinte teljesen hiányzik, a cső rugója több helyen törött volt, amit korábban hegesztettek. Ezeknek következtében a helyreállítás után kinézetre hibátlan lesz a löveg, de lőni nem lehet majd vele, maximum pirotechnikai eszközökkel durrogtatni.
Összegezve a beszámolók alapján a felújítás szakszerű, és alapos. A jármű mozgásképes lesz. A színét még nem tudni biztosan. A várban a kiállításra le lett fújva, mert ez volt a parancs, erre egy egész este állt rendelkezésre az elszállítás előtt. Ennek következtében még újra le kell festeni a járművet. A szín és a terepminta még egyeztetés alatt áll, majd a történészek eldöntik, milyen legyen. A színekhez az eredeti színminták alapján lesz kikeverve a festék.
A felújítás után a Nimród Ócsára kerül. Itt májusban nyílik majd egy haditechnikai park, ott fog "lakni" és néha önerőből mozogni. A korábbi Bolyai gyűjtemény jelentős része is ide költözik, az anyagi források tükrében.
Zárszóként nagyon köszönjük a beszámolót, a részletes és mindenre kiterjedő tájékoztatást. Sok sikert, és kitartást kívánva a további munkához.
Somogyi Balázs / Polar
1 megjegyzés:
Nice brief and this mail helped me alot in my college assignement. Thanks you for your information.
Megjegyzés küldése